Cyklochodníky, tunel Soroška i cesta na Dobšinskom kopci, toto boli niektoré z tém, o ktorých sa predstavitelia rožňavskej samosprávy rozprávali so štátnym tajomníkom Ministerstva dopravy a výstavby Jaroslavom Kmeťom. Stretnutie sa konalo vo štvrtok popoludní v priestoroch historickej radnice v Rožňave.
Cesty do regiónov
Štátny tajomník J. Kmeť prišiel na pozvanie primátora Rožňavy Michala Domika. Cesty do regiónov však nie sú pre neho ojedinelé. „Jeden až dva dni v týždni trávime v regiónoch, pretože tam sú konkrétne problémy a tie z Bratislavy od zeleného stola môžu vyzerať trošku inak. Práve preto prichádzame riešiť do regiónov veci, ktoré máme v kompetencii, či už cestnú alebo železničnú infraštruktúru,“ doplnil Jaroslav Kmeť.
Cyklochodníky
Na problémy ekonomík členských štátov vyvolané pandémiou ochorenia COVID-19 reagovala Európska únia vytvorením Plánu obnovy. Z neho môže čerpať financie aj Slovensko.
Nové výzvy, ktoré pôjdu z Plánu obnovy, samozrejme predstaviteľov samosprávy zaujali. Podľa slov štátneho tajomníka pripravujú na ministerstve dopravy na jeseň dve výzvy, jednu v hodnote 4 mil. eur, druhú v hodnote 6 mil. eur. Zamerané budú na projektovú dokumentáciu resp. výstavbu infraštruktúry. Ministerstvo dopravy ich bude čerpať ako prvé a samosprávy určite poteší fakt, že nebude potrebná ich finančná spoluúčasť. V Rožňave by touto formou chceli podporiť výstavbu cyklochodníkov. „Pred pár dňami sme ukončili verejné obstarávanie na zhotoviteľa prvého úseku cyklochodníka na Sídlisku juh, od pohostinstva Snaha po sídlo Eurobusu. Chceme budovať aj ďalšie úseky, až do Betliara. Práve na tieto by sme radi využili peniaze z Plánu obnovy,“ povedal primátor mesta Rožňava Michal Domik.
K tunelu Soroška
Prítomní samozrejme nemohli obísť ani výstavbu rýchlostnej cesty R2, presnejšie úsek Rožňava – Jablonov nad Turňou, ktorého súčasťou je aj tunel Soroška. Pôvodné verejné obstarávanie boli zrušené. Jednak pre množstvo pripomienok, jednak neboli urobené všetky potrebné kroky. „Aktuálne bola vypracovaná vodná EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie, pozn. red),“ povedal Kmeť. „Určila nám opatrenia, ktoré treba zapracovať do projektovej dokumentácie. Opatrenia spôsobia zvýšenie ceny diela o nejakých 30 miliónov eur.“ Ministerstvo dopravy, v spolupráci s Útvarom hodnoty za peniaze Ministerstva financií spracovalo harmonogram výstavby cestnej infraštruktúry. V ňom sa spomínaný úsek nachádza v piatej desiatke. K dispozícii majú aktuálne nejakých 800 miliónov eur, z ktorých môžu realizovať 20 až 30 stavieb. „Navrhli sme preto navýšenie prostriedkov na sumu 1,1 až 1,3 miliardy eur. Myslím si, že práve líniovými stavbami môžeme bojovať proti ekonomickej kríze,“ uviedol Kmeť. Ak by teda došlo k spomínanému navýšeniu sumy a po zapracovaní opatrení, by sa v roku 2023 mohlo urobiť verejné obstarávanie a rok na to by sa mohlo začať stavať. Zdá sa však, že v celom procese je veľa „ak..“, ktoré môžu mať vplyv na celý proces.
Cesty prvej triedy
Na stretnutí sa riešili aj cesty prvej triedy, konkrétne úsek Stratená – Dobšinská ľadová jaskyňa, resp. odbočka na Dedinky, ktorého stav je katastrofálny. Ministerstvo dopravy má s ministerstvom financií podpísané memorandum o veľkoplošných opravách ciest prvej triedy. V jeho rámci by chceli na opravy ciest prvej triedy investovať minimálne 50 miliónov eur. „Určite je tento úsek kandidátom na opravy v budúcom roku,“ poznamenal Kmeť. Pripojil sa aj primátor Rožňavy. „Táto cesta je v zlom stave a potrebuje čo najrýchlejšie opravu, aby turisti z nášho regiónu neodchádzali. Určite to patrí k prioritám,“ zdôraznil Michal Domik.
(pp)