S prvým dňom roku 2021 prešla zodpovednosť za zber komunálneho odpadu na Odpadové služby mesta Rožňava. Čo všetko to obnáša vysvetlil primátor Rožňavy Michal Domik.
Od 1. januára sa o zber komunálneho odpadu (KO) stará príspevková organizácia Odpadové služby mesta Rožňava (OSMRV). Aké zmeny to prinieslo?
Pre občanov hlavne to, že komunálny aj triedený odpad sa vyváža pravidelnejšie a častejšie. Naša zberová spoločnosť je promptnejšia. Ak sa pri kontajneroch kopí odpad, reagujú do 24 hodín. Je zverejnené telefónne číslo, na ktoré môžu občania zavolať a zamestnanci OSMRV na to reagujú.
Prečo sa mesto Rožňava rozhodlo ísť pri zbere KO vlastnou cestou?
Je to len čisto z ekonomického hľadiska. Aj keď je s tým veľa práce, čísla nepustia. Verím a som presvedčený, že to bude pre mesto a občanov efektívnejšie a náklady budú klesať. V roku 2022 ukážeme, ako sa nám darilo znižovať náklady v porovnaní medzi rokmi 2018 a 2021.
Pri verejnom obstarávaní na odvoz a likvidáciu KO vysúťažilo mesto o 150 tisíc eur nižšiu sumu, ako bola ponuka firmy, ktorá sa tomu venovala v minulých rokoch. No následne bola súťaž posunutá na prešetrenie. Sú už nejaké výsledky?
Jeden z neúspešných uchádzačov dal na Úrad pre verejného obstarávanie (ÚVO) podnet na prešetrenie, nakoľko sa im vysúťažená suma zdala veľmi nízka. No za svoj podnet nezložila kauciu a tak ÚVO odložil ich podnet ako neopodstatnený. S firmou Kosit teda bude podpísaná zmluva a od apríla bude zbierať odpad.
V decembri vypísalo mesto na poslednú chvíľu tri dni pred Vianocami verejnú obchodnú súťaž na uskladnenie odpadu. Prečo?
Mesto muselo rýchlo riešiť situáciu. Pretože síce vysúťažilo firmu na odvoz a likvidáciu KO, no keďže súťaž bola napadnutá na ÚVO, tak muselo mesto promptne riešiť uskladnenie odpadu na mesiace jan – mar 2021, kým ÚVO nerozhodne o podnete. Mesto urobilo prieskum trhu, oslovilo všetky tri firmy Kosit, Fúra a Brantner, ktoré sa uskladnením KO zaoberajú, aby dali ponuky na uskladnenie KO na svojich skládkach. S najnižšou ponukou vyhral Brantner. Odpad tak budeme nosiť na skládku do Tornale.
V Rožňave sa budujú kontajneroviská i stojanoviská pre kontajnery. Koľko sa ich vybudovalo a koľko ich plánujú vybudovať?
Snažíme sa zlepšovať podmienky a približovať sa kvalite väčších miest aj z dôvodu toho, že sa často stáva, že neprispôsobiví občania hrabú v kontajneroch. To by ani tak problém sám o sebe nebol, no zvyčajne aj rozhádžu odpad okolo kontajnera. Mesto sa preto rozhodlo budovať uzamykateľné kontajneroviská. Zatiaľ ich máme vybudovaných jedenásť. Potrebujeme však postupne naučiť obyvateľov, aby ich uzamykali, čo zrejme nejaký čas potrvá.
Plánujeme postaviť ešte 20 stojanovísk, čo sú pevné plochy pre kontajnery, ktoré sú v súčasnosti na tráve, či parkoviskách, aby sme urobili systém. Uzamykateľné oplotenie chcem vybudovať minimálne okolo desiatich z nich.
Ako to vidíte s poplatkami za zber KO pre občanov. Budú sa zvyšovať?
Určite už nižšie nebudú. Občania by mali platiť 46€ na osobu. Toľko to mesto stojí. Platia 30€. Robíme všetko, aby sme tých 46€ skresali čo najviac a nemuseli pristúpiť ku skokovému zdraženiu. Máme vlastné autá, zamestnancov, separujeme, zabezpečili nádoby na triedený odpad. Náklady pri zbere minimalizujeme. Na konci roka zistíme, ako sme uspeli. Cieľom je, aby zvýšenie bolo čo najnižšie. Chceli by sme sa priblížiť k sume 36 až 38 € na občana.
Náklady spojené s likvidáciou odpadu rastú na celom Slovensku. Či je to zákonný poplatok, či sú to náklady na zber kuchynského odpadu. SR sa zaviazalo, že nebude otvárať nové skládky, ale budú sa stavať spaľovne a odpad sa bude energeticky zhodnocovať. Obmedzené kapacity skládok majú tiež vplyv na rastúce náklady.
Časť nákladov na KO tvorí aj zákonný poplatok. O koľko sa v tomto roku zvýši?
Aktuálne sa pre Rožňavu zvýši z 13 na 22€. Zákonný poplatok zaviedol štát kvôli tomu, že sa zaviazal, že sa na Slovensku bude odpad triediť. Platia ho mestá a obce, zavisí od percenta triedenia odpadu. Rapídne to rastie každý rok. Oproti minulému roku pre nás narástol o 9€ na tonu odpadu. My máme ročne 7 tisíc ton, zaplatíme teda o 63 tisíc eur viac.
Aj preto chcem poprosiť občanov, aby sme začali triediť odpad a mali komunálneho odpadu čo najmenej.
Aké kroky plánuje mesto k tomu, aby občania viac triedili odpad.
Sme na začiatku. Mesto sa tomu doposiaľ výraznejšie nevenovalo. Máme už informačné letáky, na facebookovej stránke Odpadových služieb išli spoty. Myslím si, že najefektívnejšie bude, ak pri kontajneroviskách budú študenti, ktorí nám v rámci dobrovoľníctva pomôžu a budú občanom vysvetľovať, ako triediť odpad.
Za odvoz plastov, skla a papiera neplatíme, platíme len za komunálny odpad. Občania teda platia len za to, čo je v čiernom kontajneri. Za odpad v žltom, modrom a zelenom neplatia.
Chystá mesto zber kuchynského odpadu?
Mesto sa na to chystá, no nakoľko likvidáciu KO vyhrala spoločnosť Kosit, ktorá tento odpad energeticky zhodnocuje, tak máme výnimku zo zákona do konca roku 2022. Aj keď máme čas, už pracujeme na tom, aby sme to zabezpečili. Chceme sa však poučiť zo skúseností miest a obcí, ktoré tento zber už zaviesť musia. Občania ešte nie sú pripravení na triedenie takéhoto odpadu. Často vidím, že sú to problémy s triedením plastov, papiera či skla. Najprv teda budeme musieť naučiť ľudí triediť tieto položky.
Objavujú sa sťažnosti na psíčkarov a nepozbierané exkrementy. Hľadá mesto riešenie?
Aj keď je odstránenie exkrementov hlavne úlohou majiteľa psa, mesto sa snaží pomôcť. Aktuálne však ešte nie sú podmienky na to, aby mohli byť nádoby a sáčky všade, kde by boli potrebné. Práve pri oplotených kontajneroviskách by však mali k dispozícii rukavice, sáčky a nádoba na tento odpad.
Sú v pláne zmeny legislatívnej podoby nakladania s odpadom?
Áno, je to pravda. Keď teraz reštartujeme nakladanie s odpadom, nachádzame pochybenia vo VZN. Máme napríklad obrovskú dieru v tom, že ak sa občan preukáže trvalým pobytom v Rožňave, môže uložiť odpad v akomkoľvek množstve na našej prekládkovej stanici. To znamená, že môže prísť kamión s KO z iného mesta, vodič sa preukáže trvalých pobytom v Rožňave a občania Rožňavy zaplatia za likvidáciu odpadu. Budeme teda riešiť aj tieto problémy.
Podobne je s podnikateľmi. Má nárok na jednu 1100 litrovú nádobu a má ich sedem. Musíme hľadať priestor na to, aby si za odpad, ktorý produkujú naviac, museli priplatiť.
Má už prekládková stanica stavebné povolenie?
Prekládková stanica už má právoplatné stavebné povolenie. Čakáme už len na to, aby povolili mrazy a začne sa budovať. Rozbehne sa aj prevádzka zberového dvora. Termín dokončenia do polovice marca.
So zmenami v odpadovom hospodárení súvisí aj nákup nových kontajnerov. Koľko a akých nakúpili?
Ideme od nuly. Čiernych kontajnerov na KO sme nakúpili približne osemsto. Farebne výrazné na triedený odpad – na plasty žlté, na sklo modré, na papier zelené zabezpečila spoločnosť Kosit. Má to zaplatené cez Organizácie zodpovednosti výrobcu. Máme aj 7 kubíkové aj 2 kubíkové.
V ostatných dňoch dorazili aj mechanizmy. Čo teda majú OSMRV k dispozícii?
Už máme všetkých päť mechanizmov na svojom dvore. Dve zberové autá, ktoré zbierajú 120, 240 a 1100 litrové kontajnery. Auto, ktoré môže zbierať kontajnery, od 2 do 5 kubíkov. Auto, ktoré zbiera 7 kubíkové kontajnery. Piatym strojom je nakladač komunálneho odpadu, ktorý budeme používať na prekládkovej stanici. Vozový park je nateraz uzavretý.
Aktuálne sme išli do výzvy, kde by sme sa chceli zamerať na rozvoj zberu bioodpadu a zakúpiť ďalšie mechanizmy.
Je v pláne aj rozširovanie aktivít OSMRV aj mimo Rožňavu?
Určite áno. Obracajú sa na nás starostovia obcí, či podnikatelia. Potrebujeme však mať dobudovanú prekládkovú stanicu. Potom môžeme požiadať o rozšírenie podnikateľskej činnosti. Chceli by to realizovať do šiestich mesiacov. V prípade záujmu zo strany samospráv či podnikateľov by sme mohli začať na jeseň.
Peter Podolinský