Do slovenského školstva prichádzajú zmeny. Jedným z centier inovácií, kde sa nové nápady testujú v praxi, je aj Rožňava. Vznikol tu Rožňavský edukačný klaster (REK) či Regionálne centrum podpory učiteľov (RCPU). V spolupráci s Odborom školstva MsÚ je hybnou silou týchto aktivít Marek Kmeť, spoluzakladateľ REK, riaditeľ RCPU, ako aj koordinátorom projektov Reštart Horného Gemera a EDUpoint Rožňava. Nedávno prebehlo stretnutie riaditeľov základných škôl z okresu s Annou Chlupíkovou. V tejto súvislosti sme mu položili pár otázok.
Pozvali ste riaditeľov základných škôl na kávu. Priblížte, prosím, o čom bolo toto stretnutie?
„V rámci projektu EDUpoint Rožňava, podporeného Nadáciou Pontis, sme zamerali jednu časť podujatí práve na riaditeľov základných škôl okresu. Annu Chlupíkovú poznajú všetci riaditelia. Do septembra 2022 pôsobila na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky ako riaditeľka Odboru predprimárneho vzdelávania a základných škôl. Takisto je administrátorkou FB skupiny Riaditelia škôl, kde aj po odchode do dôchodku radí a podporuje riaditeľov na celom Slovensku. Denne pomáha pri riešení problémov a odpovedá na otázky. My sme radi, že Anka Chlupíkova prijala naše pozvanie a stretla sa s riaditeľmi z okresu Rožňava.“
V čom vidíte hlavný prínos takýchto stretnutí?
„Dôležité je prepojenie regiónu a ľudí ako je Anna Chlupíková. Diskusia o špecifikách, ktoré má región, riaditelia diskutovali priamo, v priateľskej atmosfére. Podstatné je, čo to prinieslo riaditeľom a tu sú niektoré anonymné spätné väzby na podujatie: „Stretnutie s pani Annou Chlupíkovou mi dalo naozaj veľa. Cenné rady, postrehy a motivácia vyzneli od nej veľmi priateľsky a hlavne odborne. Som rada, že som sa tohto stretnutia mohla zúčastniť.“
„Pani Chlupíková je kapacita v školstve s vysokou autoritou i praktickými vedomosťami, o ktorých denno-denne presviedča riaditeľskú verejnosť.“
„Boli nám poskytnuté presné odborné návody na pedagogickú prácu.“
„Obohatenie stretnutia vlastnými skúsenosťami pani Chlupíkovej, čo je na nezaplatenie, pretože prečítať si môžeme čokoľvek, ale počuť radu z úst skúseného človeka je super.“
„Priniesla iný pohľad na našu každodennú prácu vo funkcii riaditeľa školy.“
„Pani Chlupíková je úžasná “praktička”.“
Zároveň beží aj školenie na (pred)čitateľskú gramotnosť. Čo je cieľom tejto aktivity?
„Od učiteľov, a to nielen z nášho regiónu, máme spätné väzby, že deti a žiaci nemajú vzťah k čítaniu, ku knihám. V mnohých rodinách v našom regióne to nie je len absencia vzťahu, ale aj prístupu ku knihám. My sme na Hornom Gemeri pripravili program, ktorý je určený nielen pre 1. stupeň základnej školy, ale už pre pedagógov v materskej škole. Snahou je vytvoriť vzťah detí a žiakov s knihami, textom, príbehmi či ilustráciami. Považujeme za veľmi podstatné orientovať sa na čitateľov v tomto veku, pretože dobehnúť zameškané na druhom stupni je už neskoro. A to nielen pri čítaní kníh, ale najmä pri práci s textom v učebniciach. Kolegyne z Krajiny čitateľov, ktoré prinášajú inovácie v oblasti predčitateľskej a čitateľskej gramotnosti zážitkovo, približujú metódy a nástroje práce s deťmi a žiakmi. Od účastníkov stretnutí máme veľmi pozitívne reakcie. Sme radi, že za kvalitným vzdelávaním aj v tejto oblasti nemusia učiteľky a učitelia cestovať mimo regiónu.“
Školenie je súčasťou väčšej aktivity Reštart Horného Gemera. Priblížte prosím tejto projekt bližšie.
„Reštart Horného Gemera je projektom Mesta Rožňava, ktorý podporilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Prvotným impulzom na prípravu projektu bola návšteva exministra školstva Branislava Gröhlinga a jeho diskusia s mentormi RCPU. Následne sme, v súlade s Koncepciou rozvoja školstva v Rožňave a regióne, pripravili systém vzdelávacích a rozvojových aktivít pre rôzne cieľové skupiny, vrátane zabezpečenia podpory vo forme pomôcok, učebníc, kníh či software. Do Rožňavy prichádzajú špičkoví lektori a kapacity v oblasti školstva a to nielen na Slovensku. Pedagógovia majú kontakt s inováciami a metódami, ktoré si môžu vyskúšať, zažiť a rozhodnúť sa, či im tieto príklady dobrej praxe môžu pomôcť vo vyučovaní. A to komplexne, ale i čiastkovo. Majú možnosť sa stretávať a zdieľať svoje skúsenosti. A to hovoríme o stovkách účastníkov celkovo.
Za veľmi dôležité považujeme aj osobnú skúsenosť a zážitok, čím v praxi eliminujeme niektoré mýty, ktoré sa s inováciami v školstve u nás v okrese dlhodobo šírili a brzdili zmeny.“
Aké aktivity ste realizovali v rámci projektu Reštart?
„Ako je už spomenuté vyššie, celý projekt sa skladá z viacerých komponentov, ktoré do seba zapadajú ako puzzle a okrem akademických vedomostí majú za cieľ rozvíjať aj kompetencie pre 21. storočie. Projekt prináša učiteľom okrem spomínanej predčitateľskej a čitateľskej gramotnosti možnosť rozvíjať sa aj v Hejného metóde vyučovanie matematiky, alebo v Informatike s Emilom a v Robotike s Emou. Pre efektívnejší spôsob písania, ale aj pre ľahšie následné čítanie, sa učitelia pripravujú na školeniach Comenia Script©. V rámci inklúzie sa členovia podporných tímov zoznamujú s jedinečnou Feuersteinovou metódou inštrumentálneho obohacovania a pre riaditeľov máme Regionálnu akadémiu riaditeľov a lídrov. Pre riaditeľov sme pripravili aj exkurzie do škôl, ktoré ich môžu inšpirovať a vzájomné zdieľanie príkladov dobrej praxe prinesie do regiónu nový vietor.“
(pp)