Participatívny rozpočet má za sebou dva ročníky. V rámci nich sa realizovalo viacero zaujímavých projektov. Doterajšie skúsenosti i epidémia ochorenia COVID-19 však ukázali potrebu istých zmien. Potencionálnych záujemcov určite poteší fakt, že s členmi výkonného výboru budú môcť svoj nápad konzultovať už v zárodku a vyhnúť sa tak zbytočných komplikáciám. O ďalších zmenách sme sa porozprávali s hlavným koordinátorom Michalom Drengubiakom.
Mestské zastupiteľstvo na svojom ostatnom zasadnutí prijalo aktualizovaný štatút ako aj zásady Participatívneho rozpočtu. Ktoré zmeny sú podľa vás najdôležitejšie?
„Najdôležitejšia zmena sa týka samotného procesu realizácie participatívneho rozpočtu, ktorý sme sa snažili zjednodušiť a tiež prispôsobiť aktuálnym podmienkam takým spôsobom, aby sa každý krok dal realizovať aj v prípade zlej epidemiologickej situácie a prijímaní obmedzujúcich opatrení. Rovnako sme sa snažili, aby pomoc a podpora bola nádejným participantom ponúknutá už na samotnom začiatku celého procesu pri tvorbe projektu priamo v teréne. Zmeny sa budú týkať aj spôsobu hlasovania a po skúsenostiach z predchádzajúcich rokov sme sa vrátili k jednej téme, pričom na každý projekt bude vyčlenených 2 500 €.“
Podobne ako v minulých rokoch je aj teraz pri realizácii projektov zakotvená spoluúčasť realizátorov. Zostala vo výške minimálne 30 percent celkovej hodnoty projektu. Akou formou môže byť uskutočnená?
„V tejto oblasti sme nijaké výrazné zmeny neurobili, takže rovnako ako v minulosti môže byť uskutočnená predovšetkým dobrovoľníckou činnosťou, to znamená vlastnou prácou, ale aj iným vlastným vkladom hmotného charakteru, ako je napríklad materiál potrebný na realizáciu.“
Na jeden projekt sa ráta s max. sumou 2500 €. Prečo práve takáto výška? S akou celkovou sumou sa počíta na rok 2022?
„V minulosti bola výška príspevku rôzna v závislosti od veľkosti projektu a doby trvania realizácie. Samotné nastavenie výšky podpory pre projekty a doby trvania realizácie projektov je z môjho pohľadu hľadanie ideálneho modelu, ktorý má veľmi veľa premenných. Z toho mi vychádza, že výška podpory 2 500 € na jeden projekt je po skúsenostiach z minulosti primeraná. Celková suma na rok 2022 by mala predstavovať 30 000 €, tak ako v ostatnom realizovanom ročníku.“
Ako je to s termínmi stretnutí či jednotlivých úkonov? V štatúte sú určené skôr približne. Kedy budú zverejnené konkrétne termíny a deadline na podanie projektov?
„Harmonogram je orientačný, konkrétne termíny budú priebežne zverejňované tak, aby mali predkladatelia dostatok času na realizáciu konkrétnych krokov. Dôležitý je prvý termín, kde majú obyvatelia čas do 1. decembra 2021 posielať svoje návrhy. Následne ich budeme kontaktovať a dohodneme verejné stretnutia na potenciálnom mieste realizácie projektu. Účelom stretnutí bude, aby sme hneď na začiatku, ešte pred podaním projektu, poradili v prípade nejasností, odkonzultovali prípadné sporné skutočnosti, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť realizovateľnosť projektu.“
V minulých rokoch bolo stanovených niekoľko kritérií, ktoré sa pri hodnotení projektov bodovali. Ako to bude teraz s hodnotením podaných projektov? Sú stanovené hodnotiace kritériá, alebo sa bude zohľadňovať len realizovateľnosť projektu?
„Z hľadiska posudzovania projektov Výkonným výborom je pre nás dôležité, aby bol projekt realizovateľný a v súlade s podmienkami, ktoré sú uvedené v Štatúte participatívneho rozpočtu. Projekty, ktoré to budú spĺňať, budú zaradené do elektronického hlasovania.“
V minulých ročníkoch boli rôzne formy hlasovania, fyzicky aj elektronicky. Ako to bude teraz?
„V spôsobe hlasovania nastala zmena a bude prebiehať výhradne elektronickou formou.“
(pp)